Sweep, Extrude, funkce Selection Edit 
Jana Procházková 
 
Cvičení 4: Funkce Sweep, Extrude,  Selection Edit
 
1  Opakování funkcí Extrude, Sweep
Extrude - flash1, flash2
zkratková klávesa X
-  označit křivku, kterou chceme vytáhnout podél křivky
 
-  zadat parametry - along a curve = podél křivky, perpendicular = kolmo na vodící křivku, varying scale = proměnná velikost původní křivky
 
-  označit vodící křivku
 
 Sweep - flash
Draw - Sweep, zkratková klávesa W
-  označit křivku, kterou chceme rotovat a vyvolat funkci Sweep
 
-  označit, zda chceme rotovat křivku kolem souřadných os nebo kolem obecné čáry - volba About a Line
 
-  zadat parametry:
-  Number of Copies - počet kopií původní křivky
 
-  Span Angle - úhel otočení
 
-  Vertical Offset - výška závitu, 0 pro rotační tělesa, >0 pro šroubovice
 
-  Vertical Velocity - natažení, volí se 0
 
-   Radius Ratio - zvětšování průměru, volí se 1
 
 
-  označit osu rotace (při obecné ose rotace) nebo stisknout Enter (při výběru osy rotace jako souřadné ose)
 
 		
Obr.1: Skluzavka
	
 
2  Funkce v menu Edit -> Selection Edit - flash
Po označní objektu se položka stává aktivní. 
Obsahuje funkce: Mirror, Duplicate, Rotate, Scale, Set Handles
 Mirror - je funkci k zrcadlení. Lze vybrat zrcadlení kolem souřadných os či libovolné osy
 Duplicate - kopírování označeného objektu. Zrušením položky Use Original Scale lze měnit velikost původního objektu (více u příkladu s lodí).
 Rotate - zkratková klávesa R. Otáčí vybraný objekt kolem souřadných os.
 Scale - zkratková klávesa S. Změna měřítka v souřadných osách. Pro hodnoty  > 1 zvětšení, pro hodnoty   < 1  zmenšení.
 Set Handles - nastavení handlů. Na původním objektu lze nastavit v rovině dva (tři v prostorovém pohledu) zachytávací body. Pomocí nich lze umístit  objekt 
přesně na určenou pozici, např. při funkci Duplicate.
 Příklad 1
Sestrojte model trupu lodi - flash1, flash2
-  Nakreslete příčný a podélný řez trupu lodi a nastavte handly podle následujícího obrázku
(první handle na dolní části lodi, další uprostřed a poslední na boku)
 		
	
Obr.2: Profily lodi
	
 
-  Zvolte funkci Duplicate, ale zrušte položku Use Original Scale, první kliknutí bude na křivku spodní části trupu, druhé kliknutí na horní část trupu - palubu a posledním kliknutím umístíme příčný řez kolmo k podélnému podle následujícího obrázku. Tento postup opakujte, dokud nepokryjete celý trup.
 	
Obr.3: Tvorba kostry lodě
	
 
-   Použijte funkci Surface Connect pro každou polovinu lodi zvlášť. Je nutné zachytávat například vždy horní body na příčných profilech.
 
 		
Obr.4: Výsledná loď
	
 Příklad 2
Tvorba modelu kuličkového ložiska - flash
-  Sestrojte profil ložiska - od obdélníku odečíst kruh, dále zaoblit rohy - Fillet
 
-  Sestrojit osu podle které ozrcadlete funkcí Mirror souměrnou část ložiska
 
-  Na osu umístěte kouli, výsledek by měl být jako následující obrázek
 		
		
 
-  Nakreslete prostorovou osu celého ložiska
 
-  Použijte funkci Sweep s úhlem  270 (nebo 360 pro celé ložisko) stupňů Along a Curve a orotujte profil klece
 
-  Kouli orotujte pomocí Circular Array s úhlem 270 stupňů kolem osy ložiska (nebo 360 pro celé ložisko) a velikostí Offset 0, nastavit volbu About a line.
 		
 		
Obr.5: Výsledné kuličkové ložisko
	
 
File translated from
TEX
by 
TTH,
version 3.67.
On 25 Jun 2007, 10:45.