Stěnové modelování

 

Primitivy stěnového modelování

 

 

Plane: Mnohoúhelník určený hranicí (hranice prochází zadá- vanými body, příkaz ukončen Entrem

Polygon: Pravidelný mnohoúhelník určený stranou (zadanou dvěma body) Polygon -2: Pravidelný mnohoúhelník určený středem a vrcholem, popř. středem  strany. U mnoho-úhelníků lze třetím bodem lze určit rovinu, ve které má být mnohoúhelník sestrojen. Počet stran lze určit uvnitř příkazu číselně. Polygon lze uložit hranově (Save as Vector Form) a lze ho tedy považovat i za primitiv hranového modelování.

Perpendicular Plane: Sestrojí čtverec kolmý na danou přímku. Velikost strany zadáváme číselně. Prvním bodem  určujeme přímku, druhým bod, kterým má rovina procházet.

Circle: u všech  příkazů z této nabídky lze ukládat Circle, Plane nebo Line.

 

 

Operace s plochami a křivkami

 

Následující operace jsou přístupné z menu Edit

 

Trim/Fillet - Fillet, Chamfer příkazy fungují stejně, jako pro hranové modely

Cut Plane rozstřižení plochy podél zadané křivky. Příkaz očekává zadání dvou bodů, kterými označíme křivku, podle které se má stříhat, a plochu, která má být rozstřižena

 

 

Plane Subtract rozdíl ploch. Označujeme nejdříve plochu, která má být odečtena, potom plochu, od které odečítáme.

 

 

Plochy lze modelovat také z křivek:

 

Edit/Make Plane rovinnou uzavřenou křivku změní na plochu. Křivka (hranice) se může skládat z více částí, ty však na sebe musí navazovat. Před voláním příkazu musí být celá hranice označena.

Draw/Surface Connect - mezi dvěma nebo více křivkami v prostoru sestrojí přechodovou plochu. Křivky označujeme uvnitř příkazu. Hustotu sítě a její provedení (Plane, Intermediate Breaks, Normal, Curved, Smooth) můžeme volit rovněž uvnitř příkazu.

 

 

Draw/Surface Patch sestrojí pře-chodovou plochu mezi třemi či čtyřmi křivkami v prostoru. Křivky musí tvořit uzavřenou hranici. Uvnitř příkazu volíme počet příček (Planes Across, Planes Down) a označujeme hraniční křivky.

 

 

Další dvě operace nemění podstatu ploch, ale jsou důležité pro přehlednost a konečnou úpravu modelu. Jsou přístupné z menu Tools:

Hide - odstranění neviditelných hran. Hrany si můžeme nechat odstranit v celém aktuálním okně (Entire View) nebo - protože se jedná již o operaci dosti časově náročnou - pouze v zadaném výřezu (Section). Dále můžeme volit, zda má být na obrazovce zachováno kótování a text zaškrtnutím položek Text a Dimension.

 

 

Shade - stínování. Můžeme opět volit stínování celého aktuálního okna, nebo jen výřezu i zachování nebo skrytí textu a kótování. Navíc můžeme volit mezi hladkým a rychlým stínováním (Smooth, Quick).

 

 

Cvičení: Sestrojte stěnový model ohnuté trubky (kolena)

 

 

Řešení: Sestrojíme několik kruhových průřezů trubky a použijeme Surface Connect.

Aby plocha nebyla "zkroucená", je třeba průřezy ukládat jako Line a pozorně volit body, kterými křivky označujeme. Tím totiž volíme také spojovací křivky.

 

 

 

Kompletní model si můžete stáhnout zde

 

Cvičení: Sestrojte stěnový model části dětské hračky určené k nácviku rozpoznávání tvarů.

 

 

Řešení: Je patrné z připojených obrázků, vyžaduje však několik poznámek.

 

        

 

 

Hrana dolní i horní podstavy je tvořena pravidelným šestiúhelníkem, který musíme uložit jako Line. Boční stěny vytvoříme pomocí Surface Connect. K "vrtání" otvorů budeme potřebovat Plane Subtract. Tvary, které budeme odstraňovat tvoří vždy podmožiny horní postavy. To je nepříjemné ze dvou důvodů. Za prvé je třeba tvar sestrojovat mimo horní podstavu tak, jak je patrné z bokorysu. Jinak by totiž nebylo možné jednoznačně označit odečítanou plochu. Systém pak odečte pravoúhlý průmět.  Za druhé: hranice plochy musí bý vždy souvislá. Pokud není, rozděluje systém plochu na dvě části (viz obr. Zoom Window dále). Je tedy obtížné vrtat několik otvorů do téže plochy. Je proto třeba horní podstavu slepit z několika částí tak, aby každý otvor byl vrtán do jiné plochy. K tomu použijeme příkaz Plane. K vytvoření kruhové výseče použijeme Circle uloženou jako Plane, kterou ořežeme vhodně zvolenými přímkami (Cut Plane).

 

Kompletní model si můžete stáhnout zde