Objemové modelování
Primitivy objemového
modelování
Box - kvádr se stěnami
rovnoběžnými se souřadnými rovinami. Příkaz očekává zadání dvou bodů, které
určí tělesovou úhlopříčku.
Sphere - koule.Příkaz
očekává zadání dvou bodů - středu a bodu na povrchu koule. Koule je
aproximována mnohostěnem dle zadaného počtu poledníků a rovnoběžek. Dále je
možno volit, zda druhý zadávaný bod má ležet na rovníku, a sice ve vrcholu
aproximačního mnohoúhelníka (Vertex) nebo ve středu jeho strany (Midpoint),
nebo zda má ležet na pólu (Pole).
Hemisphere - polokoule. Příkaz
funguje zcela analogicky, pouze při zadávání druhého bodu na rovníku musíme
zadat třetí bod. Rovina rovníku pak bude kolmá na rovinu určenou zadanými třemi
body a pól bude ležet ve stejném poloprostoru jako třetí bod.
Cylinder - rotační válec, Cone -
rotační kužel. Prvním bodem určujeme střed podstavy, druhým bod na hraně
podstavy, třetím směr osy (analogicky jako u polokoule) a zároveň výšku tělesa.
Parametr No.
of Facets určuje počet površek, volby Vertex a Midpoint mají stejný význam jako u koule
Wall - stěna, kvádr, u
něhož zadáváme stěnovou úhlopříčku a "tloušťku" parametrem Wall Thickness.
Příkaz výhodný při objemovém modelování objektů z plechu či desek stejné
tloušťky.
Operace s tělesy
Solid Add - sjednocení dvou
těles
Solid Subract - rozdíl dvou těles. Označujeme nejdříve těleso, které má být odečteno,
jako druhé těleso, od kterého odečítáme.
Solid Intersect - průnik dvou těles
Interference Check - příkaz zjistí, zda dvě tělesa mají neprázdný průnik.
Drill -
"vrtání" plochy tělesem. Označíme plochu, kterou chceme vrtat, v
příkazu Drill pak označíme těleso. Z plochy bude odstraněn její průnik s
tělesem.
Slice - řez tělesa
rovinou. Příkaz očekává zadání čtyř bodů. Z nich tři určují řeznou rovinu,
čtvrtý pak poloprostor, který má být odstraněn. Uvniř příkazu máme možnost
zvolit, zda má být řezán celý model nebo jen označené části.
Solid Define - označený objekt předefinuje na těleso. Příkaz nemění geometrickou
podstatu objektu. Nevyplní objem ani plochy, odstranění neviditelných hran i
stínování má stejný výsledek, jako před provedením příkazu. Fungují však
všechny výše uvedené tělesové operace.
Solid Explode - rozklad tělesa na hrany
Fillet Corner - zaoblení vrcholu. Nefunguje v případě, že se ve vrchlu setkávají více
než čtyři hrany (nelze např. zaoblovat vrchol kužele).
Fillet Edge - zaoblení hrany. U
obou příkazů lze zadat počet aproximačních ploch a poloměr zaoblení. Nelze
použít "současně", tj. nelze zaoblovat hranu se zaobleným vrcholem
ani "vrchol" se zaoblenou hranou. Složitější zabrušování musíme
zajistit jinými tělesovými operacemi.
Cvičení: Sestrojte model
polotovaru šroubu a matice
Řešení: Hlavičku šroubu
sestrojíme pomocí válce, který "zbrousíme" průnikem s vhodnou koulí
(podobně lze zřejmě použít i kužel).
Drážku vybrousíme
odečtením kvádru, nakonec "přilepíme" válec (Solid Add).
Konstrukce matice je
podobná. Pravidelný šestiboký hranol je sestrojen trikem - jako
"válec" se šesti površkami.
Podobně lze zřejmě
pomocí kužele sestrojovat i pravidelné jehlany. Hranol je zbroušen ze dvou
stran, otvor je vyvrtán odečtením válce.
Model šroubu najdete zde
Model matice najdete zde