Objemové modelování

 

Primitivy objemového modelování

 

 

Box - kvádr se stěnami rovnoběžnými se souřadnými rovinami. Příkaz očekává zadání dvou bodů, které určí tělesovou úhlopříčku.

Sphere - koule.Příkaz očekává zadání dvou bodů - středu a bodu na povrchu koule. Koule je aproximována mnohostěnem dle zadaného počtu poledníků a rovnoběžek. Dále je možno volit, zda druhý zadávaný bod má ležet na rovníku, a sice ve vrcholu aproximačního mnohoúhelníka (Vertex) nebo ve středu jeho strany (Midpoint), nebo zda má ležet na pólu (Pole).

 

 

Hemisphere - polokoule. Příkaz funguje zcela analogicky, pouze při zadávání druhého bodu na rovníku musíme zadat třetí bod. Rovina rovníku pak bude kolmá na rovinu určenou zadanými třemi body a pól bude ležet ve stejném poloprostoru jako třetí bod.

 

 

Cylinder - rotační válec, Cone - rotační kužel. Prvním bodem určujeme střed podstavy, druhým bod na hraně podstavy, třetím směr osy (analogicky jako u polokoule) a zároveň výšku tělesa. Parametr No. of Facets určuje počet površek, volby Vertex a Midpoint mají stejný význam jako u koule

Wall - stěna, kvádr, u něhož zadáváme stěnovou úhlopříčku a "tloušťku" parametrem Wall Thickness. Příkaz výhodný při objemovém modelování objektů z plechu či desek stejné tloušťky.

 

 

Operace s tělesy

 

 

Solid Add - sjednocení dvou těles

Solid Subract - rozdíl dvou těles. Označujeme nejdříve těleso, které má být odečteno, jako druhé těleso, od kterého odečítáme.

Solid Intersect - průnik dvou těles

Interference Check - příkaz zjistí, zda dvě tělesa mají neprázdný průnik.

Drill - "vrtání" plochy tělesem. Označíme plochu, kterou chceme vrtat, v příkazu Drill pak označíme těleso. Z plochy bude odstraněn její průnik s tělesem.

Slice - řez tělesa rovinou. Příkaz očekává zadání čtyř bodů. Z nich tři určují řeznou rovinu, čtvrtý pak poloprostor, který má být odstraněn. Uvniř příkazu máme možnost zvolit, zda má být řezán celý model nebo jen označené části.

Solid Define - označený objekt předefinuje na těleso. Příkaz nemění geometrickou podstatu objektu. Nevyplní objem ani plochy, odstranění neviditelných hran i stínování má stejný výsledek, jako před provedením příkazu. Fungují však všechny výše uvedené tělesové operace.

Solid Explode - rozklad tělesa na hrany

 

 

Fillet Corner - zaoblení vrcholu. Nefunguje v případě, že se ve vrchlu setkávají více než čtyři hrany (nelze např. zaoblovat vrchol kužele).

 

 

Fillet Edge - zaoblení hrany. U obou příkazů lze zadat počet aproximačních ploch a poloměr zaoblení. Nelze použít "současně", tj. nelze zaoblovat hranu se zaobleným vrcholem ani "vrchol" se zaoblenou hranou. Složitější zabrušování musíme zajistit jinými tělesovými operacemi.

 

 

 

Cvičení: Sestrojte model polotovaru šroubu a matice

 

 

Řešení: Hlavičku šroubu sestrojíme pomocí válce, který "zbrousíme" průnikem s vhodnou koulí (podobně lze zřejmě použít i kužel).

 

 

Drážku vybrousíme odečtením kvádru, nakonec "přilepíme" válec (Solid Add).

 

Konstrukce matice je podobná. Pravidelný šestiboký hranol je sestrojen trikem - jako "válec" se šesti površkami.

 

 

Podobně lze zřejmě pomocí kužele sestrojovat i pravidelné jehlany. Hranol je zbroušen ze dvou stran, otvor je vyvrtán odečtením válce.

 

Model šroubu najdete               zde

 

Model matice najdete               zde